Sikeresen zárult a MaTex című pályázatunk

 

Sikeresen zárult az NTP-MTTD-15-0203 számú MaTeX című pályázati programunk. Sikerült megvalósítanunk a pályázat célkitűzéseit, a Herman Ottó emléknapon, 2016. április 8-án mindhárom csoport előadást tartott az iskola diákjai előtt.

Az előadásokhoz készült bemutatók elovashatók:

Szögharmadolás

Szívgörbe a csészében

Palindrom számok

 

Néhány GeoGebra alkotás itt érhető el:
https://www.geogebra.org/m/s2kyRhFT
https://www.geogebra.org/m/E35P8D8C
https://www.geogebra.org/m/hunJAZFa
https://www.geogebra.org/m/KsMZcdEE
https://www.geogebra.org/m/eXazwgzR
https://www.geogebra.org/m/qtFVuBcP
https://www.geogebra.org/m/unMqaSfq

 

Ramács Gábor beszámolója a pályázati programról:

A 2015/16-os tanévben egy különleges élménnyel gazdagodott a matematika tudománya iránt érdeklődő, avagy esetenként rajongó diákok egy kis csoportja a Hermanban. A MaTex tehetségprogram keretén belül ugyanis néhány kiválasztott tanuló lehetőséget kapott arra, hogy a középiskolai tananyagon túl, összetettebb és színesebb, a mai világban is még fennálló matematikai problémákkal is megismerkedjen.

A program több részből állt, de a fő gerincét egyértelműen azok a különórák jelentették, ahol Dezsőfi és Madarász tanár urak próbáltak számunkra is érthető és fogyasztható módon bemutatni érdekesebbnél érdekesebb, de nem a legismertebb matematikai témákat, úgymint az Erdős-Mordell-egyenlőtlenséget, az euklideszi algoritmust, a sokszögszámokat (amely számok közötti összefüggések felismerésével mi magunk is saját tételeket alkothattunk), a rácsgeometria alapjait, avagy az Euler-féle fi-függvényt. Ezen felül még bepillantást nyerhettünk a Tex betűszedő rendszer csodákkal teli világába is, mely lehetővé teszi matematika egyenletek és szimbólumok esztétikus megjelenését a számítógépek képernyőjén, s mely használata során szükségünk volt nemcsak a matematikai, de az informatikai tudásunkra is. Mindezeken felül egy pszichológus hölgy, Simonná Huszár Katalin is segítette munkánkat, aki egy be-, majd egy kimeneti mérés elvégzésével próbálta számszerűsíteni a fejlődésünket. Továbbá a projekt részét képezte még néhány óra csapatépítő tréning Kormos Edit tanárnő vezetésével, ahol az előadói képességeinket és a memóriánkat fejleszthettük, valamint egy 3 napos kirándulás is.

A kirándulás első állomása a Debreceni Egyetem Matematika Intézete volt, ahol az egyetemről való diskurzuson túl még egy előadást is meghallgathattunk a jelenkor matematikájának egy létező vizsgálati és kutatási területéről, a csempézési problémákról. Külön megjegyezném, hogy a rengeteg hasznos információn túl még különleges teákat is megkóstolhattunk, valamint a híres magyar találmányt, a Gömböcöt is kezünkbe vehettük, ami számomra egy nagy élmény volt. Mindezek után elfoglaltuk szálláshelyünket Hajdúszoboszlón, ahol egy szállodában tölthettük el a következő 2 napunkat. Itt már csoportokat alkotva, egy-egy szabadon választott, saját témában kellett mélyebben elmerülnünk, s tanári segítség mellett mind szakmailag, mind lelkileg felkészülnünk egy általunk majd a későbbiekben, a Hermanban tartott előadásra. Természetesen itt, Magyarország egyik legnagyobb wellness-városában még a tudományokért ilyen szintén rajongó ifjak is, mint mi, elcsábultunk, és kerítettünk alkalmat a medencék és a szauna kipróbálására is. De emellett a munkával is szépen haladtunk, mely következményeképp igényes prezentációk készültek a csapatok leendő előadásaihoz, melyek témái az alábbiak voltak: palindrom számok, cikloisok, valamint szögharmadolás nem euklidészi módszerekkel.

Végül a projekt egyik fénypontját, a munkák gyümölcsét a Herman-nap hozta el, amikor diáktársaink előtt adhattunk számot a programban szerzett tudásunkról. Reméljük, mind a diákok, mind pedig a projektet vezető tanár urak elégedettek voltak velünk és teljesítményünkkel. Mi csakis hálával tartozhatunk nekik, hisz egy olyasfajta élményt és többlettudást kaptunk ezzel a programmal, mely még hasznunkra lehet nem csak az egyetemi tanulmányaink során, de akár az életben is.